Оренда державного та комунального майна через «ПроЗорро.Продажі»

Оренда державного та комунального майна через «ПроЗорро.Продажі»

1 червня 2020 року в Україні в повну силу почав діяти Закон № 157 «Про оренду державного та комунального майна», згідно з яким оренда відповідних активів може здійснюватися лише шляхом електронних аукціонів на акредитованих майданчиках «ПроЗорро.Продажі». Нововведення виключили значну частину бюрократичних процедур, перекрили існуючі корупційні схеми, а головне, зробили оренду державного та комунального майна доступною для громадян і економічно вигідною для бюджету України.

Де шукати об'єкти оренди державного
і комунального майна?

Перехід процедури оренди в електронний формат ініціював появу бази громадських переліків державного і комунального майна. Основна мета створення переліків - зробити реєстр державного майна публічним. Об'єкти додаються в переліки за ініціативою орендодавця або за наявності заяви від потенційного орендаря. Офіційно існує 2 види переліків активів на оренду майна:

  • першого типу, які підлягають оренді через аукціон;
  • другого типу, які підлягають оренді без проведення аукціону.

З обома списками можна ознайомитися на офіційному сайті Фонду державного майна України або на торговому майданчику «ПроЗорро.Продажі». Другий варіант більш кращий за рахунок наявності систем фільтрації і більш інтуїтивного робочого інтерфейсу.

Коли орендодавець приймає рішення про передачу майна в оренду окрім заповнення переліків він публікує аукціон. З усіма актуальними аукціонами з оренди майна можна ознайомитись за посиланням.

Вартість оренди державного і комунального
майна через «ПроЗорро.Продажі»

В аукціонах «ПроЗорро.Продажі» діє нетипова система формування вартості на оренду майна, яка визначається не від оціночної, а від балансової вартості активу. Коли балансова вартість об'єкта дорівнює нулю або не перевищує 10 % від первісної вартості, об'єкт підлягає переоцінці з боку його балансоутримувача.

Процедура організації та проведення аукціонів з
оренди державного та комунального майна

Нова процедура передачі державного і комунального майна в оренду проходить в 6 етапів (3 етапи для організатора аукціону та 3 етапи для учасника):

Для організатора:

  • Прийняття рішення про передачу майна в оренду ініціація передачі державного і комунального майна в оренду, а також включення майна в один з переліків (першого або другого типу).
  • Внесення інформації про майно в систему «ПроЗорро.Продажі» ініціатор передачі майна в оренду вносить інформацію про об'єкт в систему «ПроЗорро.Продажі» через акредитований торговий майданчик.
  • Затвердження умов оренди майна і публікація оголошення про оренду в системі «ПроЗорро.Продажі» – ініціатор передачі майна в оренду становить умови оренди відповідно до Закону і публікує товарний лот для загального доступу в системі «ПроЗорро.Продажі».

Для учасника:

  • Реєстрація на участь в аукціоні – учасник реєструється на акредитованому торговому майданчику за посиланням та подає заявку на участь, після чого надає пакет необхідних документів (ідентифікаційні документи, квитанцію про сплату гарантійного та реєстраційного внесків, інформацію про кінцевих бенефіціарів власників і т. д.).
  • Процедура торгів (аукціон) – в певний назначений організатором час проходить аукціон, де учасники по черзі роблять цінові пропозиції. Процедура торгів може проходити трьома різними типами, тому новим учасникам рекомендується попередньо скористатися безкоштовною консультацією менеджера торгового майданчика.
  • Формування протоколу аукціону та укладення договору оренди – по завершенню аукціону торговий майданчик формує протокол аукціону та приймає скарги (у разі порушень), а учасник і організатор укладають договір оренди протягом 20 днів з моменту формування протоколу.

Примітка! Всі етапи організації та участі аукціонів «ПроЗорро.Продажі» мають супровідні інструкції, з якими можна ознайомитися як в процесі використання торгового майданчика, так і за запитом у менеджера.

Цільові призначення державного
і комунального майна

Відповідно до Закону «Про оренду державного та комунального майна», посадові особи не мають права обмежувати цільові призначення використання орендованого майна. Однак є винятки, які стосуються об'єктів медичного, соціально-культурного, освітнього та спортивного призначення. Інформація про обмеження цільового призначення об'єкта обов'язково повинна бути вказана в документації до оголошення.

Мінімальний термін оренди державного
і комунального майна

Термін договору оренди визначається за погодженням сторін. При цьому він не може бути менше 5 років, якщо тільки орендар не вимагає зробити його менше. У разі, якщо жодна зі сторін не подала заяву про припинення або зміну умов оренди протягом 1 місяця після закінчення терміну договору, він вважається продовженим на той самий строк і на тих же умовах.

Примітка! Після закінчення строку договору орендар, який належним чином виконував свої обов'язки, може продовжити його на той же термін без аукціону. Таким чином, загальний мінімальний термін оренди збільшується до 10 років.

Переважне право чинного орендаря

У законодавстві також були передбачені певні переваги для чинних орендарів, які включають в себе:

1. Можливість продовження договору оренди без аукціону.

Якщо діючий договір оренди був укладений на строк не більше 5 років і раніше він жодного разу не подовжувався, чинний орендар має право подати заяву на продовження договору і продовжити його без аукціону з тими ж умовами, за якими він діяв раніше. Заява подається не пізніше, ніж за 3 місяці до закінчення договору оренди, в іншому випадку продовження буде відбуватися через аукціон.

2. Більш низькі в порівнянні з іншими учасниками аукціону гарантійний внесок і винагорода майданчика.

Гарантійний внесок: для володаря переважного права – 0,5 стартової місячної орендної плати, тоді як для інших учасників – від 1 до 6 стартових місячних орендних плат.

Винагорода майданчика: для володаря переважного права – 3% річної орендної плати, якщо термін оренди більше одного року, або 3% від орендної плати за весь строк оренди, якщо термін договору менше 1 року, для інших учасників – 5%.

Дізнатися детальніше про призначення гарантійного і реєстраційного платежу, а також - ознайомитися з усіма актуальними тарифами по використанню системи можна в розділі тарифи.

3. Можливість отримати відшкодування за здійснені невід'ємні поліпшення (ремонт) орендованого приміщення.

Чинний орендар має право на відшкодування за невід’ємні поліпшення орендованого приміщення, якщо ціна, отримана в результаті аукціону, його не влаштовує. Вартість невід’ємних поліпшень повинна бути вказана в описі аукціону, і вона підлягає відшкодуванню переможцем аукціону (новим орендарем).

4. Можливість орендувати приміщення, не будучи переможцем в аукціоні.

Чинний орендар повинен зареєструватися в аукціоні, але може не робити ставок в його процесі, щоб ціна була визначена іншими учасниками. Для реалізації переважного права чинний орендар повинен дати свою згоду оплачувати орендну плату в розмірі, запропонованому переможцем аукціону.

Примітка! У разі відмови оплачувати орендну плату в розмірі ставки переможця аукціону, діючий орендар може подати згоду оплачувати орендну плату в розмірі, рівному ціновій пропозиції учасника, що посів друге місце в аукціоні. При цьому, він погоджується з тим, що втрачає переважне право оренди в разі, якщо переможець аукціону згоден підписувати договір за запропонованою ним ціною.

Підсумки: оренда державного
і комунального майна

Починаючи з червня 2020 року реформація процедури оренди державного і комунального майна зробила її простіше, доступніше і рентабельніше. Ймовірно, одним з ключових факторів впливу на процедуру стала мінімізація втручання людського фактора, що виключила зайву бюрократію і корупційні схеми. При цьому варто відмітити, що даний напрямок набув широкої популярності серед підприємців, про що свідчить зростання учасників торгів за кожен рік практично в геометричній прогресії.

Станом на 9 грудня 2020 року в системі «ПроЗорро.Продажі» вже зареєстровано близько 3 000 аукціонів з оренди державного та комунального майна. Найактивніший організатор, як і очікувалося - Фонд держмайна України, на рахунку якого вже більше 1000 аукціонів.

Кількість аукціонів Фонду держмайна України по областям:

  • Херсонська область - 69;
  • Вінницька, Хмельницька область - 45;
  • Дніпропетровська, Запорізька, Кіровоградська область - 132;
  • Івано-Франківська, Чернівецька, Тернопільська область - 33;
  • Київська, Черкаська, Чернігівська область - 145;
  • Львівська, Закарпатська, Волинська область - 163;
  • Київ - 81;
  • Одеська, Миколаївська область - 111;
  • Полтавська, Сумська область - 70;
  • Рівненська, Житомирська область - 43;
  • Харківська, Донецька, Луганська область - 118.

Всім новим учасникам, а також тим, хто тільки починає цікавитися роботою системи «ПроЗорро.Продажі», торговий майданчик The Tender пропонує безкоштовну консультаційну підтримку і повний супровід від моменту подачі заявки до моменту підписання договору. Щоб скористатися послугою, звертайтесь за номером телефону в розділі «Контакти» або на електронну пошту info@thetender.com.ua.